10 AKTIVÍT NA ZAČIATOK ŠKOLSKÉHO ROKA – MOJE LETNÉ PRÁZDNINY

10 Back-to-school Activities – My Summer Holiday


Málokomu sa chce hneď na prvej hodine ponoriť do preberania novej gramatiky. Žiaci by oveľa radšej pokračovali v rozhovoroch o svojich prázdninových zážitkoch. A čo tak ísť s prúdom a využiť ich motiváciu? Vďaka týmto aktivitám sa nielen dozvedia niečo o tom, ako ich spolužiaci prežili prázdniny, ale oprášia si tiež svoju slovnú zásobu a precvičia plynulosť prejavu. 

1.      MOJE MENO = MOJE PRÁZDNINY (MY NAME = MY HOLIDAY)

Cieľom je na každé písmeno svojho mena vymyslieť jedno slovo, ktoré nejako charakterizuje moje prázdniny. Ak chceme urobiť úlohu náročnejšou, môžeme obmedziť slová na konkrétne slovné druhy (podstatné mená, prídavné mená, slovesá...). Vo dvojiciach alebo malých skupinách v krátkosti vysvetlíme použité slová.

M – messy                        

I – irregular

C – cold

H – hobbies

A – animals

E – education

L – love

A – art

2.      GOOGLE SLIDES – VYTVOR A ZDIEĽAJ (GOOGLE SLIDES – CREATE AND SHARE)

Učiteľ vopred pripraví prezentáciu v GOOGLE SLIDES s jednou snímkou pre každého žiaka. Na hodine prezentáciu žiakom zdieľa. Každý pracuje na svojej snímke – pridáva obrázky, fotky, krátke popisy svojich prázdninových zážitkov. Ukončíme spoločnou prezentáciou snímok.  

3.      ZAUJÍMALO BY MA... (I WOULD LOVE TO KNOW...)

V priebehu vopred stanoveného času žiaci vytvárajú otázky týkajúce sa prázdnin. Čím netradičnejšie, tým lepšie. Môžete ich zbierať jednoducho napísané na nastrihaných papierikoch alebo prostredníctvom zdieľaného dokumentu či padletu. Po uplynutí časového limitu náhodne priradíme žiakom otázky, na ktoré potom v menších skupinách odpovedajú. Alternatívou môže byť diskusia, v ktorej si žiaci sami vyberajú otázky, na ktoré chcú odpovedať.

4.      MENO, MESTO, ZVIERA, VEC - PADLET

Vopred vytvorte kategórie na nástenke padletu – osoba, s ktorou som strávil/a najviac času, kniha, ktorú som cez leto prečítal/a, miesto, kde sa mi najviac páčilo, nová aktivita, ktorú som vyskúšal/a, jedlo, ktoré som ochutnal/a prvýkrát... Počas hodiny zdieľajte nástenku so žiakmi. Každý vpíše jednu poznámku ku každej kategórii. Následne žiaci hádajú, komu patrí ktorá odpoveď. Aktivita môže pokračovať krátkou diskusiou vo dvojiciach či menších skupinách – ktorá odpoveď ma najviac zaujala, čo by som chcel/a vyskúšať aj ja...

5.      DVE PRAVDY, JEDNA LOŽ (TWO TRUTHS, ONE LIE)

Tradičnú zoznamovaciu aktivitu môžeme upraviť na opis svojich prázdnin. Každý žiak napíše tri vety, ktorými opíše svoje prázdniny. Dve budú pravdivé, jedna nepravdivá. Spolužiaci hádajú, v ktorej klamal.

6.      HÁDAJ, NA ČO MYSLÍM (GUESS WHAT)

Hráme tradične vo dvojiciach alebo malých skupinách. Jeden zo žiakov myslí na miesto, na ktorom trávil/a prázdniny/aktivitu, ktorú robil/a počas prázdnin/jedlo, ktoré počas prázdnin ochutnal/a/..., ostatní v skupine hádajú, na čo myslí. Môžeme obmedziť počet otázok, ktoré majú na to, aby uhádli.

7.      MOJA OBĽÚBENÁ PRÁZDNINOVÁ FOTKA (MY FAVOURITE HOLIDAY PHOTO)

Žiakom zadáme časový limit, v rámci ktorého vo svojich telefónoch vyhľadajú nejakú prázdninovú fotku. Následne ju spolužiakovi vo dvojici opíšu (môžeme tiež stanoviť dĺžku opisu). Jeho úlohou je položiť tri doplnkové otázky.

8.      10 SLOV (10 WORDS)

Každý žiak spíše zoznam 10 slov (počet môžeme upraviť, môžeme tiež stanoviť slovný druh), ktoré nejako súvisia s jeho prázdninovými zážitkami. Vo dvojiciach si žiaci zoznamy ukážu a navzájom hádajú, aké súvislosti sa ukrývajú za jednotlivými slovami.

9.      POHĽADNICA (POSTCARD)

Aj v dnešnej dobe môžeme žiakov vyzvať, aby si navzájom napísali imaginárne pohľadnice zo svojich skutočných prázdnin. Vopred im stanovíme rozsah – napríklad 50 slov, vďaka ktorému bude aktivita aj zaujímavým cvičením schopnosti vyjadrovať sa stručne a jasne. Každý si vylosuje spolužiaka, ktorému pohľadnicu napíše. Nepodpíše sa však. Úlohou adresáta je uhádnuť, od koho mu pohľadnica prišla.

10.   JA JE NIEKTO INÝ (I AM SOMEBODY ELSE)

Napíšte krátky príbeh o svojich prázdninách. Ľahké? Má to však jeden háčik. Musíte ho napísať z pohľadu spolužiaka, ktorého ste si náhodne vyžrebovali. Dokážete sa vcítiť do jeho kože a priblížite sa svojim opisom pravde? (Je nevyhnutné, aby učiteľ žiakov upozornil, aby zvážili obsah svojich textov a dali si dobrý pozor, aby nemohol byť pre spolužiaka, z pohľadu ktorého ho píšu, nepríjemný).


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu