SPOLOČNÉ PÍSANIE 



Niektorí študenti radi píšu. Iným však predstava toho, že majú sami vytvoriť nejaký príbeh, vôbec nevonia. Preto je dobré im z času na čas trochu pomôcť. Vo chvíli, keď môžu na príbehu spolupracovať s niekým iným, sa úloha stáva oveľa znesiteľnejšou. Spoločný príbeh môže vznikať na bežnom papieri, no skvelým nástrojom, ktorý študentom umožní vidieť prácu všetkých spolužiakov súčasne, je Padlet (pozri článok na blogu). Rovnaký postup môžete vyskúšať pri akomkoľvek žánri, ilustrovaný bude na štvorparagrafovom príbehu. Pred samotnou aktivitou študentov zoznámime s daným žánrom a prezentujeme niekoľko príkladov.

1.      Na nástenke Padletu vytvoríme toľko sekcií, koľko príbehov bude vznikať (jeden za každého študenta/jeden za dvojicu). Označíme ich číslom pre ľahšiu orientáciu. Študentom vysvetlíme, že po každej splnenej úlohe sa posunú k nasledujúcej sekcii (z 1 na 2, z 2 na 3..., z posledného späť na číslo 1). Každému študentovi (každej dvojici) určíme číslo, na ktorom začína.

 

2.      Študentom postupne zadávame úlohy, ktoré v príslušnej sekcii plnia:

-        napíšte prvú vetu príbehu – niečo prekvapivé, šokujúce, čo by mohlo byť dobrým základom zaujímavého príbehu (prechod o sekciu vyššie)

-        k prvej vete dopíšte celý prvý paragraf tak, aby obsahoval KTO, KEDY, KDE (prechod o sekciu vyššie)

-        vráťte sa k prvému paragrafu a na vhodné miesta doplňte aspoň jedno prídavné meno a jednu príslovku (prechod o sekciu vyššie)

-        napíšte druhý paragraf, ktorý začne rozvíjať zápletku príbehu

-        napíšte tretí paragraf tak, aby smeroval k vyvrcholeniu príbehu a obsahoval SLOVO (akékoľvek, no jednotné pre všetky písané príbehy, o jeho vymyslenie môžeme požiadať náhodne vybraného študenta) (prechod o sekciu vyššie)

-        doplňte do už existujúcich paragrafov aspoň jednu priamu reč (prechod o sekciu vyššie)

-        upravte paragrafy tak, aby ste niekde mohli vložiť vetu v predminulom (alebo akomkoľvek inom) čase (prechod o sekciu vyššie)

-        napíšte záver príbehu

 

3.      Po spoločnom vytvorení takéhoto základu príbehu môžeme pokračovať tým, že každý študent individuálne dostane jednu zo sekcií (ak pracovali doteraz vo dvojiciach, na každej sekcii budú pracovať dvaja študenti, no už samostatne), ktorú upraví do finálneho produktu. Nie je dovolené robiť veľké zásahy do obsahu, no môže opraviť prípadné chyby, jemne pozmeniť či pridať vhodné prídavné mená, príslovky a spájacie výrazy. Na záver príbehu doplní titulok. Študenti môžu hlasovať o najlepší príbeh udelením bodov.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu