ČLENY TROCHU INAK


Správne používanie členov je pre mnohých študentov nočnou morou. A pre mnohých učiteľov je nočnou morou pripraviť si na túto tému aspoň trochu zaujímavú hodinu. Niekedy však stačí krátka aktivita, ktorá študentov preberie, a ľahšie zvládnu aj následné cvičenie v učebnici.

1.       PRAVIDLÁ VO VERŠOCH

Študenti pracujú s učebnicou alebo učiteľom pripravenými pravidlami na používanie členov. Ich úlohou je (samostatne/vo dvojiciach/malých skupinách) tieto pravidlá zveršovať.

2.      TEXT „BEZ SLOV“

Úlohou každého študenta je pripraviť pre svojho spolužiaka text „bez slov“, ktorý on následne doplní. Súčasťou tohto „textu“ sú iba členy (a, an, the) a interpunkčné znamienka. Študentom stanovíme počet viet, ktoré majú týmto spôsobom vytvoriť. „Texty“ si vymenia a doplnia slová tak, aby text dával zmysel. Texty si navzájom skontrolujú.

3.      MIZNÚCI TEXT

Pripravíme si prezentáciu s textom, ktorý obsahuje čo najviac členov (geografické názvy – ulice, mestá, krajiny, rieky..., jedinečné objekty, choroby, hudobné nástroje... ). Študenti si text prečítajú a sústredia sa na slová, ktoré sa spájajú s členmi. Potom zobrazíme text s niekoľkými vynechanými slovami. Úlohou študentov je tieto slová správne doplniť. Členy im môžu pomôcť spomenúť si. Následne zobrazíme text s väčším množstvom vynechaných slov a študentov znova necháme slová doplniť.

4.      „ODD ONE OUT“

Študenti si navzájom pripravia cvičenie typu „odd one out“ – vytvoria štvorice/pätice/... slov. Slová v každej skupine sa spájajú s rovnakým členom, je tam však jedno, ktoré k skupine nepatrí. Cvičenia si následne vymenia.

5.      „VICIOUS CIRCLE“

Študenti pracujú v skupinách vhodnej veľkosti. Každá skupina sa postaví do kruhu. Úlohou študentov je uvádzať príklady slov, ktoré sa používajú s daným členom (postupne prejdeme cez neurčitý, určitý a nulový člen). Začneme prvým študentom a určime smer poradia. Ak študent nevie uviesť ďalší príklad, použije príklad, ktorý už bol spomenutý alebo uvedie chybný príklad, vypadáva.  

6.      BOMBA

Študenti stoja v kruhu. Začína ten, kto drží loptu. Uvedie príklad podstatného mena a hodí loptu niekomu inému. Jeho úlohou je uviesť, s akým členom sa toto podstatné meno spája, pridať iný príklad a hodiť loptu ďalej. Môžeme hrať aj v opačnom poradí – študent s loptou určí člen a študent, ktorému ju prihrá, uvádza príklad.

 


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu